Even een update!

17 maart 2020 - Mwanza, Tanzania

Jeetje wat een gedoe.... Ik ben begonnen met alle social media van mijn telefoon te verwijderen, ik heb slecht internet hier en daarbij wil ik de volle afrikaanse ervaring hebben. Het plan was om mij volledig te focussen op het heerlijke leven in afrika hier. Toen kwam het nieuws dat de uitbraak van Corona in Nederland was en via de whatsapp en berichten online was het niet te vermijden en werd de bezorgheid toch wel wat meer! Allereerst leek het een grap en was het niet serieus, maar al gauw bleek dat het toch wat meer serieus was dan gedacht. Uiteindelijk toch het nieuws checken omdat ik toch wel nieuwschierig was hoe het Cornona zich ontwikkelde in Nederland en Europa. Vorige week te horen gekregen dat heel Nederland geadviseerd wordt om thuis te blijven, fotos gezien van de schappen in de winkels, filmpjes van de stad.... Toch wel geschrokken, ik had niet verwacht dat het zo heftig was.
Nog wel steeds in gedachten dat ik hier in Afrika zit en het hier nog relatief veilig is als het gaat om Corona. Grappig om te bedenken dat ik juist naar een land als Afrika ga om de minder ''veilige'' situaties op te zoeken en nu is het in Nederland minder veilig dan hier....

Elke keer is het spannend als ik een mail krijg, want ik wil echt niet naar huis. Voor zover nu bekend is moet ik uitgaan van het advies dat stage ons geeft en dat ziet er nu nog positief uit voor ons. Alle studenten om ons heen die vanuit Europa komen worden toch dringend verzocht naar huis te komen.

12 maart:
Een melding op mijn telefoon van Buitenlandse zaken dat in het kort beschrijft dat Corona ook in Tanzania heerst in Arusha. Dus toch niet zo veilig.... Maar nog vrij ver weg. Nou vandaag is het bericht binnen gekomen dat het dus ook in het ziekenhuis Bugando heerst. Toen ik vanochtend naar binnen liep in het ziekenhuis zag ik al posters staan met alle infromatie over Corona, er zijn pompjes met handdesinfectant opgehangen en er lopen al veel mensen met mondkapjes.

Ook vandaag nog steeds positief bericht, want ik hoef voor zover bekend niet terug te keren naar Nederland. Wel wordt er gekeken of de studenten de stage in het ziekenhuis voor nu kunnen voortzetten of dat ze vanuit huis moeten werken. Waar ik prima mee akkoord kan gaan, zoalang ik maar mag blijven.

Het is dus allemaal afwachten op het moment. Maar ik voel me goed, ik geniet nog steeds, ik leer nog elke dag en houd gewoon vol! Voor nu moet ik uitzoeken wat mijn opties zijn en of ik door blijf gaan met mijn stage of het voor even op pauze zet en in het huisje verder werk met de opdrachten en andere stage gerelateerde dingen.

''Aanvaart de reis'' ''Wees voorzichtig'' en ''Geniet'' is wat er tegen me gezegt werd voor ik vertrok. De reis heb ik zeker aanvaart! Voorzichtig ben ik zeker! en Genieten doe ik elke dag nog!