Kilimanjaro

4 juli 2020 - Kilimanjaro Nationaal Park, Tanzania

Afgelopen week naar moshi afgereisd om de kilimanjaro te beklimmen. Wat een ervaring is dat zeg.

Vrijdag 26 juni vroeg opgestaan om richting het vliegveld in mwanza te gaan. Van mwanza naar kilimanjaro gevlogen. Is gelukkig maar een uurtje en 50 minuten dus je bent er zo. In een propellorvliegtuigje die nogal wat beweging heeft tijdens het stijgen zitten er er klaar voor. Zenuwachtig zijn we toch wel een beetje hoor. Aangekomen op de Airport in kilimanjaro worden we opgewacht door Mohammed onze guide voor de trip en klim. Die brengt ons naar ons hotel en helpt ons met de kleding die we nog moesten lenen voor de klim.

In het hotel aangekomen en avondeten te hebben gehad, zijn Lisa en ik er helemaal klaar voor.

Zaterdag 27 juni. De dag van vertrek. We worden met een busje opgehaald vanaf het hotel. In het busje zit de hele crew die mee gaat op de berg al. Allemaal tanzanianen die mee gaan de berg op. Een kok, dragers van de spullen en de guides. Na een uur rijden komen we aan bij de eerste gate. Hier word al het papierwerk nog een keer na gekeken en worden alle spullen gewogen. Lisa en ik eten ondertussen ons lunch pakketje op. Helemaal klaar om te starten. Vanuit de gate rijden we naar het startpunt van de klim. Lemosho gate is het startpunt. De route is 7 dagen in totaal. 5 dagen de berg op, maar de 6e dag het laatste stuk naar de top met de nacht wandeling om de zonsopgang te zien aan de top. Dag 6 en 7 om weer af te dalen tot het eindpunt.

Eerste dag in de rainforest gelopen met nog lekkere temperaturen. De ademhaling en zuurstof is nog prima te doen. Dag twee door bergachtige gebieden met veel bomen en dal op en af. Dag drie door de vlakte met korte bomen en droger gebeid. Dag 4 was een dag van klimmen en klauteren de berg op en langs de rotsen omhoog. Dag 5 is de dag voor summet en een kortere dag van lopen omdat we overdag op bed gaan voor een uurtje om daarna te dineren en dan weer op bed te gaan. Dag 6 is de dag van de summit. 01:00 uur opstaan om te starten met lopen. Na een super lange wandeling om 9:00 Stelle point gehaald en vanaf daar nog 2 uurtjes tot de Uhuru top. Ontzettend zware trip met pijn en moeite behaald. Zuurstoftekort en hoofdpijn, koud en vermoeid... Maar we hebben de top bereikt.

Op de top foto's gemaakt en genoten van de prestatie, om vervolgens weer naar beneden te dalen. Dat gaat mij veel beter af. En sneller. Rond 16:00 weer beneden in het kamp. Even rust gehad. Wat gelunched en toen nog een laatste stuk gelopen naar een ander kamp.

Dag 7 was de laatste dag op de berg. Er werd voor ons gezongen en gedanst, we hebben afscheid genomen van het geweldige team om ons heen. En vanuit daar zijn we in 3 uur naar beneden gelopen door het vlakke rotsachtige gebied tot aan het rainforest tot het eindpunt van de berg.

Wow wat een ervaring! Super blij met alle lieve strijders die ons hebben geholpen de top te halen.

DSC_0902DSC_1148

1. Chris van Bon:
    5 juli 2020
    wauw, is er nog ruimte voor meer ervaringen of zit het hoofd nu vol ? (grapje). Ben je nog wel van plan de 21e terug te reizen ? wat ga je tot die tijd nog doen?